Misja SYLWESTER: jak schudnąć w dwa miesiące?

Noc sylwestrowa zbliża się wielkimi krokami. Dla wielu osób to ostatni dzwonek, aby zadbać o idealną, a  przynajmniej zadowalającą, figurę. Zatem, jak schudnąć w kilka tygodni, a efekt utrzymać przez długie lata?

1. Aktywność fizyczna

Od teraz przynajmniej 30 minut aktywności w ciągu dnia. Niech to nie będą tylko spacery. Umów się z koleżanką lub kolegą na wspólne wyjście na siłownię, basen czy bieganie. Pamiętaj tylko o tym, że jeśli zamiast koleżanki czy kolegi umawiać będziesz się ze swoją drugą połówką, dużo częściej skończy się to posiedzeniem na kanapie.

2. Warzywa częściej niż owoce

Według Instytutu Żywności i Żywienia to właśnie tych składników w codziennej diecie powinno być najwięcej. Szczególnie ważne są jednak proporcje, jeśli naszym planem jest zrzucenie zbędnych kilogramów. Zjadaj zatem warzywa w jak największej ilości w każdym posiłku, a 1-2 razy dziennie sięgaj po owoce, najlepiej te, które przyspieszają przemianę materii: ananas, cytryna, pomarańcza, grejfrut czy papaja.

3. Produkty zbożowe jako źródło błonnika

Pełnoziarniste produkty zbożowe to nie tylko ciemne pieczywo i kasz: przy odchudzaniu pora przyzwyczaić się także do ciemnych makaronów i brązowego ryżu. Te produkty – przy odpowiednim nawodnieniu – przyspieszą przemianę materii i pomogą schudnąć.

4. Mleko i cudowne bakterie

Bakterie kwasu mlekowego, które występują w jogurtach, kefirach czy maślankach, to naturalne probiotyki, które zwiększają wchłanianie składników odżywczych i oczyszczają – jak miotełka – nasze jelita. Przy odchudzaniu mleko będzie doskonałym, codziennym źródłem wapnia, natomiast jego przetwory zapewnią prawidłowe funkcjonowanie całego przewody pokarmowego.

5. Chude mięso i tłuste ryby

Paradoks, prawda? Niekoniecznie. Tłuste ryby morskie (dorsz, halibut, tuńczyk, łosoś, szprotki, sardynki, makrela) to całe bogactwo składników odżywczych, w tym tzw. NNKT, które niemal w całości wykorzystywane są w organizmie i nie odkładają się w formie tkanki tłuszczowej. Zaleca się spożywanie ryb 1-2 razy w tygodniu i nawet w czasie odchudzania taka ilość raczej nam pomoże niż zaszkodzi. Uważajmy natomiast na czerwone mięso: jest ono dużo bardziej kaloryczne niż np. drób, a spożywane w nadmiernych ilościach może sprzyjać powstawaniu chorób układu sercowo-naczyniowego.  Z drugiej strony, wołowina czy wieprzowina są źródłem dobrze przyswajalnego żelaza, dlatego zachowajmy umiar: chude mięso 2-3 razy w tygodniu, natomiast czerwone jedynie raz.

6. Tłuszcze roślinne zawsze dobre

W codziennej diecie zdecydowanie przeważać powinny oleje roślinne (olej rzepakowy, kokosowy, lniany czy oliwa z oliwek), które spełniają szereg ważnych funkcji w organizmie. Jedną z nich jest przyspieszanie przemiany materii, a przez to także spora pomoc w odchudzaniu. Sięgajmy zatem po nierafinowane tłuszcze roślinne, spożywajmy je raczej na surowo, a jeśli gotujemy czy dusimy dodawajmy tłuszcz pod koniec przyrządzania potrawy.

7. Pamiętaj o napojach

Przede wszystkim woda. Z tym napojem nigdy nie powinniśmy się rozstawać – nawet zimą wypijajmy przynajmniej 1,5 lira wody niegazowanej dziennie. Jednak przy odchudzaniu warto zadbać także o wewnętrzne oczyszczanie organizmu, a to – nie wgłębiając się w szczegóły – najlepiej zapewnią nam zielona i czerwona (Pu-Erh) herbata. Picie szklanki jednej i drugiej dziennie doskonale oczyści nasze nerki, wątroby i jelita.

To tylko skrót tego, co powinniśmy wiedzieć wszyscy, aby zdrowo się odchudzać. Zawsze warto jest obserwować stronę Instytutu Żywności i Żywienia, aby nie dać się zwieść internetowym nowinkom o „dietach cud”, bo tylko racjonalna dieta, dostarczająca wszystkich składników odżywczych może pomóc zdrowej osobie schudnąć. Wystarczy tylko dać naszemu organizmowi kilka pretekstów, aby był nam wdzięczny 😉

AM

Komentarze