Jarmuż – najzdrowsza zielenina na chłodniejsze wieczory [PRZEPISY]

Sałatki, koktajle, dania z kaszą czy makaronem. Jarmuż to także źródło naszego zdrowia – chroni nas przed przeziębieniem i poważniejszymi chorobami.

Jarmuż na udowodnione działanie obniżające ciśnienie (w badaniu wszystkie osoby, które wypijały sok z jarmużu po 6 tygodniach miały niższe ciśnienie tętnicze krwi), regulujące poziom cholesterolu (obniża poziom frakcji LDL i podnosi poziom dobrego cholesterolu HDL), często także obniżające poziom glukozy (szczególnie istotny u osób chorujących lub narażonych na cukrzycę).

Istotnym składnikiem jarmużu jest także sulforafan, o którym w sieci można znaleźć całe mnóstwo informacji. Sulforafan w badaniach na zwierzętach działał przeciwnowotworowo oraz antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Co to znaczy? Słowem mówiąc – chroni nasz organizm przed najgroźniejszymi chorobami takimi, jak cukrzyca, nowotwory, miażdżyca czy wszelkie choroby zwyrodnieniowe.

Jarmuż możemy uznać za najzdrowszą sałatę ze względu także na zawartość witamin i minerałów. Znajdziemy w nim witaminy z grupy B, C, A oraz żelazo, wapń i potas.

W ten prosty sposób zadbajmy o swoje zdrowie, żeby nie chorować – szczególni teraz, kiedy sezon przeziębieniowy zbliża się wielkimi krokami.

Na koniec kilka sposobów na szybkie przyrządzenie jarmużu.

SZYBKA SAŁATKA JARMUŻOWA Z ŻURAWINĄ

Składniki:

  • Jarmuż – 3 garści
  • Żurawina suszona – 2 łyżki
  • Parmezan lub inny twardy ser
  • Olej rzepakowy – 1 łyżeczka

Wykonanie:

Jarmuż myjemy i rwiemy na mniejsze części. Na patelni rozgrzewamy olej i wrzucamy kawałki jarmużu. Podsmażamy aż będzie chrupki. Wykładamy na talerz i posypujemy żurawiną i startym serem. To już wszystko. Do dekoracji można użyć tak naprawdę wszystkiego: świeżego szczypiorku, nasion sezamu czy orzechów.

Taka sałatka to idealna propozycja na kolację. U mnie w wersji z bułką grahamką z twarożkiem.

KOKTAJL JARMUŻOWY

Składniki:

  • 3 garści jarmużu
  • 1 banan
  • 1 jabłko
  • Liście pokrzywy lub herbata z pokrzywy
  • Sok z cytryny

Wykonanie:

Wszystkie składniki miksujemy. Jeżeli używamy herbaty – warto ją uprzednio schłodzić. Taki koktajl warto zabrać do pracy, szkoły czy na trening.

Jeden napój, który da Ci zdrowie i długowieczność! Jak często po niego sięgasz?

Statystyczny Polak wypija jej 60 litrów rocznie – to niecała szklanka dziennie! Sięgamy po nią, gdy gotujemy, dbamy o czystość i czujemy pragnienie. Woda – jaką wybierać, aby stała się sekretem zdrowia i urody?

Specjaliści zalecają wypijanie 1,5-2 litrów wody dziennie. Te ilości będa się jednak zmieniać zależnie od naszego trybu życia, aktywności fizycznej i wielu innych czynników. Bo przecież przeciętny Kowalski siedzący siedzący 8 godzin przy biurku w zacienionym pokoju może wypić mniej wody niż pan Nowak pracujący na budowie, który dodatkowo po pracy lubi pobiegać.

Mineralna czy źródlana?

Każda woda przeznaczona do spożycia to dla nas źródło minerałów (wapń, magnez, sód, potas, chlorki, fluorki, siarczany i wodorowęglany), niezależnie od tego, czy jest to woda źródlana czy mineralna. Za te bardziej zdrowe uważane są powszechnie te drugie, jednak czy na pewno? Wody mineralne miewają bardzo różna zawartość wszystkich składników mineralnych, jednak zwykle jest ona wyższa (>500 mg/l) niż w przypadku wód źródlanych. Tak wysoka zawartość składników mineralnych może – przy stałym spożyciu – powodować “przedawkowanie” minerałów i problemy np. z filtrację nerek.

Najbardziej odpowiednia do picia na co dzień i to niezależnie od wieku i stanu zdrowia jest woda źródlana. Niska zawartość minerałów gwarantuje nam tylko korzystny wpływ na zdrowie. Tego typu wody możemy uznać za uniwersalne, najzdrowsze i idealne zarówno do wypijania, jak i przyrządzania potraw.

Po mineralne wody sięgajmy, kiedy widzimy u siebie niedobory lub nadmiary niektórych składników:

  • przy problemach z nadciśnieniem wybierajmy wody z obniżoną zawartością soli
  • kiedy jesteśmy zestresowani wybierajmy te z większą zawartością  magnezu
  • w diecie bezlaktozowej sięgajmy po te, bogate w jony wapnia.

Czy naprawdę może leczyć?

Oczywiście. Woda jest obojętna dla aktywności naszego przewodu pokarmowego. Picie czystej wody gwarantuje nam odpowiednie nawodnienie każdej komórki ciała: od pięknej twarzy i jędrnej skóry, przez dobre samopoczucie i energię do życia, aż po prawidłowe trawienie i wchłanianie. Pod warunkiem, że wypijamy jej odpowiednie ilości i nie tylko latem, kiedy wszyscy to robią, ale przez cały rok i całe życie.

Woda to chyba jedyny produkt, który bezkarnie możemy – a nawet powinniśmy – mieć w ustach i nosić przy sobie, jak telefon w kieszeni.

Pamiętajmy też, że czasami woda może nam szkodzić. Szczególnie w przypadku osób z chorobami nerek – zawsze należy słuchać zaleceń lekarza – czy w przypadku dużych obrzęków, wtedy nadmiar wody w diecie może sprzyjać pogorszeniu objawów. Nawet wypicie na raz dużych ilości wody może być szkodliwe – z pewnością litr wypitej wody tylko przeleci przez nas z góry na dół, na dodatek z dużym prawdopodobieństwem nabawimy się nudności i wymiotów, kiedy nasze nerki będą przeciążone.

Co z “kranówką”?

Nie przesadzajmy. W dzisiejszych czasach, wodę dostać możemy dosłownie wszędzie. Po co popijać wodę kranową, która nawet jeśli pierwotnie była względnie czysta – przeszła już przez nasze wiekowe rury pełne stęchłego chloru, metali ciężkich i innych szkodliwych substancji. Jeśli musimy sięgnąć po wodę kranową – przefiltrujmy ją przy pomocy filtrów. Musimy jednak pamiętać, że filtracja pozbawia wszystkich składników mineralnych, co sprawia, że woda kranowa staje się bezwartościowa.

Zapamiętaj! Na co dzień woda źródlana, od święta woda mineralna, “od biedy” woda kranowa.  

Warzyw Kubek – porcja warzyw gdziekolwiek jesteś!

Warzyw Kubek to profesjonalnie skomponowane koktajle warzywne o niskiej kaloryczności. Są cennym źródłem błonnika, witamin i minerałów. Mają silne działanie oczyszczające, odchudzające i odżywiające na organizm.

Każdy Warzyw Kubek ma inny kolor i składa się z innej mieszanki odpowiadającej za konkretny obszar naszego zdrowia:

(więcej…)

Pączki bez tłuszczu w Tłusty Czwartek? Sprawdź, są pyszne!

Mój dzisiejszy przepis to raczej bułeczki, ale wyglądają i smakują przepysznie! Na taki grzeszek każdy może sobie pozwolić – nie tylko w Tłusty Czwartek.

Tego rodzaju pączki przygotowujemy na bazie pszennej mąki i mleka. To naprawdę prosty i tani przepis na dietetyczne pączki, który dostarczają nieco ponad 100 kcal w jednej sztuce.

Poniżej cały przepis, a przy okazji podgląd na to, jak wyglądają przesyłane przeze mnie diety. Spróbuj, to naprawdę prosty przepis na zdrową przekąskę.

pączki bez tłuszczu

 

Wiosenny detoks – warto czy nie warto?

Za oknem coraz cieplej, a my częściej mamy ochotę na coś lekkiego do schrupania czy wypicia. Dzisiaj opowiem Wam trochę o detoksie, o którym już chyba wszystko pisano w Internecie. Zatem warto czy nie warto oczyszczać organizm?

BEZ ZDROWEJ DIETY ANI RUSZ

To trochę tak, jakby kazać tygrysowi w zoo jeść przez tydzień zieleninę zamiast świeżego mięsa – efekty będą raczej opłakane. Tak samo jest w przypadku człowieka. Oczyszczanie organizmu ma sens, kiedy na co dzień przynajmniej względnie dbamy o to, co trafia do naszych ust. Wtedy detoks będzie faktycznie zbawienny, ponieważ oczyści nasz przewód pokarmowy, a przez to zwiększy wchłanianie składników odżywczych i poprawi nasz ogólny stan zdrowia. (więcej…)

Sylwestrowe przekąski w zdrowym stylu!

Brakuje pomysłu na sylwestrowe przekąski? Masz już dość ciężkich dań i chciałbyś przygotować coś lekkiego? To jest możliwe! Razem z nami przygotuj lekkie, zdrowe i przepyszne przekąski na sylwestrową noc!

Pasty zawsze dobre!

Są warzywne i owocowe, z pestek i orzechów. Możemy je podawać z pieczywem i z waflami. Pole do popisu przy tworzeniu past jest naprawdę duże! Dzisiaj zaproponujemy Wam kilka ciekawych pomysłów.

Pasta z serka i pestek dyni z gruszką (więcej…)

Misja SYLWESTER: jak schudnąć w dwa miesiące?

Noc sylwestrowa zbliża się wielkimi krokami. Dla wielu osób to ostatni dzwonek, aby zadbać o idealną, a  przynajmniej zadowalającą, figurę. Zatem, jak schudnąć w kilka tygodni, a efekt utrzymać przez długie lata?

1. Aktywność fizyczna

Od teraz przynajmniej 30 minut aktywności w ciągu dnia. Niech to nie będą tylko spacery. Umów się z koleżanką lub kolegą na wspólne wyjście na siłownię, basen czy bieganie. Pamiętaj tylko o tym, że jeśli zamiast koleżanki czy kolegi umawiać będziesz się ze swoją drugą połówką, dużo częściej skończy się to posiedzeniem na kanapie.

2. Warzywa częściej niż owoce

(więcej…)

Pytanie od Pani Elżbiety: żywienie po złamaniu

Mój mąż złamał nogę i potrzebuję pomocy przy ułożeniu mu jadłospisu. Zawsze ważył dużo, bo 124 kg przy wzroście 185 cm, ale jeździł na rowerze lub pływał, a teraz cały czas leży i niestety, tyje – już waży 128 kg. Ma problem ze skakaniem na drugiej nodze.

Ciężko jest mi określić, jak i czy w ogóle po złamaniu u męża zmieniło się żywienie. Jasne jest, że w okresie rekonwalescencji aktywność fizyczna chorego spada – przez co spada również zapotrzebowanie na energię i to należy uwzględnić w codziennej diecie, a jednocześnie po złamaniu szczególnie ważne jest dostarczenie odpowiednich ilości przede wszystkim białka, wapnia, fosforu i witaminy D. Źródłem tych składników są przede wszystkim mleko i produkty mleczne (jogurty, kefiry), ale także pełnoziarniste produkty zbożowe czy rośliny strączkowe. Witamina D natomiast znajduje się głównie w tłustych morskich rybach: łosoś, śledź, makrela, szprotki. (więcej…)